امروز برابر است با
qporsesh.com
sheg.ir
sheg.ir
sheg.ir
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | کد خبر : 1065
  • علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی:

    عارف و لاریجانی به تقابل نخواهند رسید

    برخی از آرایش سیاسی جدید در مجلس دهم به عنوان «برجامیان» و «نابرجامیان» یاد کرده اند. «نابرجامیان» فراکسیون ضعیفی را مقابل دولت تشکیل می دهند که قادر به نقش آفرینی چندانی نخواهد بود. در خصوص ریاست مجلس دهم، آقایان عارف و لاریجانی به چنین تقابلی نخواهند رسید. دولت یازدهم به مطالبات هر دو جناح سیاسی تا حد زیادی پاسخ می دهد. همین که آقای لاریجانی یک حلقۀ وصل بین اصلاح طلبان با افراطیون می شود به کاهش تقابل ها و فروکش کردن رادیکالیسم کمک می کند.

    علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با خبرگزاری ایرنا؛ قطبی شدن جامعه را بسیار خسارت بار و باعث رادیکالیزه شدن رفتارها دانست و گفت: عارف و لاریجانی به تقابل نخواهند رسید.  همچنین این عضو ارشد جبهه اصلاحات تأکید کرد که نابرجامیان در مجلس دهم قادر به نقش آفرینی نخواهند بود

    مشروح گفت و گو با دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی :

    ** دهمین انتخابات مجلس با پیروزی نسبی فهرست امید همراه شد. این نتیجه حامل چه پیامی برای فعالین سیاسی کشور بود؟

    شکوری راد: اصلاح طلبان قابل حذف از عرصۀ سیاسی کشور نیستند. مجموعه ای که دنبال حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاسی کشور بودند باید در روش خود تجدید نظر کنند. اما اینکه چنین پیامی از سوی آنها دریافت شده باشد جای تردید دارد. چرا که جامعه در انتخابات پیشین نیز چنین موضوعی را به آنها تفهیم کرده بود ولی تغییری در خط مشی آن جناح دیده نشد.

    ** مبنای این تحلیلتان چیست؟

    شکوری راد: این جریان به دلیل عدم بازنگری در مواضع و رفتارهای خود ریزش چشمگیری در نیروهای بدنه اجتماعی خود داشته است. امروز شاهدید که فقط نیروهای تشکیلاتی جناح اصولگرا از رهبران آن پیروی می کنند و نیروهای اجتماعی بدنه حاضر به تمکین نیستند. این بازتاب عنان گسیختگی و بی توجهی اصولگرایان به رای و خواسته های مردم بوده است.

    خلاف این رویکرد را اما در جریان اصلاح طلب می بینیم. بطور تمثیلی بگویم. دایره شمول اصلاح طلبان و حامیان آقای خاتمی حدود ۵۵ درصد بود. آنها با یک رویکرد درست آقای هاشمی و حامیانش را هم ملحق کردند و تبدیل به۶۵ درصد شدند. در حرکت بعد با حمایت از آقای روحانی به پشتوانه اجتماعی  ۷۵ درصد رسیدند. در این انتخابات هم دایره را بازتر کردند و بخشی از بدنه اصولگرایان را  جذب کردند.  اکنون می توان گفت حدود ۸۵ درصد بدنه اجتماعی کشور را طرفداران این جناح سیاسی تشکیل می دهندکه حالا ترکیبی از مجموعه های فوق است. این مجموعه جبهه میانه روها را در مقابل افراطیون شکل داده و عقلانیت را در برابر افراطی گری سامان داده اند.

    اینکه آقای لاریجانی هم در دایره حمایتی اصلاح طلبان قرار گرفته و به نوعی نامزد اصلاح طلبان در قم بوده؛ نشان دهنده استراتژی اصولی و درست این جریان سیاسی بوده است. اصلاح طلبان از لاریجانی در مقابل افراطیون حمایت کردند و همین باعث شد دایره تعامل و تاثیرگذاری اصلاح طلبی گسترده تر شود.

    مع الاسف این مجموعه که ۸۵ درصد بدنه اجتماعی کشور را پشت سر خود دارد تنها ۱۵ درصد از اهرم های قدرت نظام سیاسی را در دست دارد. در حالیکه در طرق مقابل این وضعیت برعکس است.

    ** ترکیب مجلس دهم دستخوش تغییرات زیادی شده است. شاهد چه تغییراتی در آرایش سیاسی و فراکسیون های پارلمان جدید خواهیم بود؟

    شکوری راد: در این انتخابات مرزهای بین دو جناح اصلی کشور دچار دگرگونی شد. در گذشته خط فاصل مشخصی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود داشت. اما امروز اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در مقابل افراطیون صف بسته اند.

    برخی از آرایش سیاسی جدید به عنوان برجامیان و نابرجامیان یاد کرده اند یعنی آنها که برجام را نپذیرفته اند افراطی و مابقی میانه رو و معتدل نامیده می شوند؛ هر چند این اصطلاح برجامیان و نابرجامیان برای توده مردم چندان مفهوم نیست.

    در این انتخابات جدال اصلی بین میانه روی و افراط گرایی بود میانه روها در هر دو جناح سیاسی کشور بودند که به هم نزدیک شدند.

    به نظر من میانه روی و افراطی گری چالش اصلی مجلس آتی خواهد بود. فراکسیون فراگیر امید شامل مجموعه میانه روها یعنی اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصلاح طلبان و نیز بخشی از نمایندگان مستقل است که جذب آن خواهند شد. البته فراکسیون امید می تواند فراکسیون های دیگری در داخل خود داشته باشد به عبارتی دو فراکسیون اصلاح طلبی و اصولگرایی در بطن آن شکل گیرد که زیر نام امید فعالیت مشترک خواهند داشت.

    درباره نمایندگان مستقل هم باید بگویم این افراد به صورت فردی مستقل هستند نه جمعی. فعالیت گروهی نیاز به یک چارچوب فکری منسجم و یکپارچه ای  دارد در حالیکه چنین چیزی در بین این نمایندگان دیده نمی شود. بنابراین فراکسیون مستقل ها بی معنی است و شکل نخواهد گرفت. به احتمال قوی آنها نهایتا جذب یکی از دو فراکسیون اصلی خواهند شد.

    ** پس بر این باورید که ” نابرجامیان” در اقلیت خواهند بود؟

    شکوری راد: آنها فراکسیون ضعیفی را مقابل دولت تشکیل می دهند که قادر به نقش آفرینی چندانی  نخواهد بود. البته دل خوش کرده اند که چالش بر سر ریاست مجلس، لاریجانی را به آنها نزدیک کند. ولی این شکاف به این سادگی قابل پر شدن نیست.سد بزرگی که بین لاریجانی و جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد قرار گرفته تنها در صورتی قابل شکستن است که افراطیون به سمت لاریجانی بیایند نه بالعکس. حتی از این بابت هم نباید نگران بود چرا که افراطیون برای نزدیک کردن لاریجانی به خود باید از برخی مواضع تندشان کوتاه بیایند. اگر چنین بشود برای کشور بسیار مثبت است و به جلوگیری از قطبی شدن جامعه می انجامد. قطبی شدن جامعه بسیار خسارت بار است و رفتارها را رادیکالیزه می کند. در حالیکه تعامل و گفت و گو بین گروههای سیاسی وحدت ملی را تقویت می کند.

    ** اما برخی تحلیلگران می گویند بر سر انتخاب رئیس مجلس شاهد تقابلی جدی بین اصلاح طلبان و حامیان لاریجانی خواهیم بود که به تضعیف ائتلاف امید ختم می شود؟! یعنی دو قطبی از جای دیگری سر باز خواهد کرد؟

    شکوری راد: تصور من بر این است که آقایان عارف و لاریجانی به چنین  تقابلی  نخواهند رسید. حتی اگر بر سر کرسی ریاست مجلس کارشان به رقابت بیانجامد. چرا که دارای فصل مشترک حمایت از دولت حاضر هستند. این موضع آنها را به هم پیوند می دهد. دولت یازدهم به مطالبات هر دو جناح سیاسی تا حد زیادی پاسخ می دهد. از سویی آقای لاریجانی نمی تواند با افراطیون دست بدهد ولی دست دیگر خود را از دست دولتی ها خارج کند. همین که ایشان یک حلقۀ وصل بین اصلاح طلبان با افراطیون می شود به کاهش تقابل ها و فروکش کردن رادیکالیسم کمک می کند.

    از این رو معتقدم اعضای جبهه پایداری در اتحاد با آقای لاریجانی ناگزیر خواهند بود عقلانی تر رفتار کنند و در واقع این پیوند مهاری است که بر آنها زده می شود.

    ** همه پایداری ها تن به این کار می دهند؟! 

    شکوری راد: نه، فکر نمی کنم. ممکن است در بین پایداری چی ها شکاف بیافتد. به عبارتی ممکن است آنها دوشقه شوند. دسته ای از آنها به سمت عقلانیت پیش بروند و مابقی برهمان سبک و سیاق سابق بمانند.

    ** این جبهه( پایداری) یکی از بحث برانگیزترین و حاشیه سازترین گروههای سیاسی کشور در سالیان اخیر بوده است. اصرار پایداری ها بر مواضع رادیکال خود واکنش های بسیاری را از سوی  فعالین سیاسی برانگیخته است. به عنوان یک ناظر سیاسی بگویید اعضای این جبهه از چه زاویه ای به جهان می نگرند؟

    شکوری راد: تفاوت بارزی بین نگاه عقلانی اصلاح طلبان و میانه روها با نگاه بسته و ظاهرا ایمانی پایداری چی ها وجود دارد. گروه نخست به توسعه فکر می کنند و گروه دوم به آنچه تعالی نامیده می شود. طرفداران گفتمان تعالی معقتدند دنیا را باید فدای آخرت کرد. اما طرفداران توسعه می گویند همۀ مطلوب منحصر در ‌آخرت نیست و می توان هر دو را با هم آباد کرد.

    طرفداران هر دو اما بر یک چیز متفق القولند و آن اینکه دنیا مزرعه آخرت است و برای هر فرد آباد کردن آخرت خود غایت وهدف است. طرفداران گفتمان تعالی بر این باورند که برای جامعه نیز باید چنین نسخه ای پیچید و می خواهند سایر افراد جامعه را با زور به بهشت ببرند. در مقابل صاحبان گفتمان توسعه که مبنای عقلانی بودن رفتارها را پذیرفته اند می گویند  در آخرت هر شخص جداگانه حساب پس می دهد و حسابرسی دسته  جمعی وجود ندارد.لذا ما تنها می توانیم افراد را ارشاد کنیم و هر کس مسئول اعمال خود است. به عبارتی با زور نمی شود کسی را مومن کرد و به راه آورد.

    از این رو طرفداران توسعه آباد رستگار شدنجامعه را در آباد کردن دنیا می دانند. دنیای آباد یعنی توسعه. اما پایداری ها حتی با کلمه توسعه مشکل دارند وبجای آن از واژه “پیشرفت” استفاده می کنند که محدود تر است.

    این چالشی ایدئولوژیک است که پایداری ها دارند. اگر از من بپرسید آیا در بین افراد پایداری آدم های خوب و خداترس هم وجود دارند می گویم بله. برخی از آنها واقعا می خواهند آخرت خود را آباد کنند که ما هم این را می پسندیم. ولی همین افراد وقتی دور هم جمع می شوند و به فکر اصلاح جامعه می افتند کار خراب می شود. یعنی جمع آنها خوب نیست.

    ** به عبارتی افراد خوبی هستند که موضع گیری های آنها برخاسته از منافع مادی آنها نیست؟

    شکوری راد: اینکه همه آنها را منفعت طلب و فاسد بدانیم قضاوت درستی نیست و ما را از واقعیت دور می کند. این جبهه هم آدمهای خداترس و پرهیزگار دارد هم افراد منفعت طلب و سودجو. من معقتدم حتی به القاعده و داعشی ها هم نباید برچسب جنایت کار زد. درست است که برخی سلفی ها جنایت می کنند ولی ایدئولوژی آنها رستگاری طلبی است نه جنایت. چطور می توان گفت فردی که عملیات انتحاری می کند و خود را در راه ایدئولوژی اش می کشد دنبال منافع مادی خود است؟! حتی ممکن است آن جامعه آرمانی که وی در ذهن خود در نظر گرفته برای خیلی های دیگر نیز جذاب و ایده آل باشد ولی راهی را که برای رسیدن به آن انتخاب کرده غلط و جنایتکارانه است. آنها دچار بدفهمی از اسلام شده اند.

    ** به بحث مجلس برگردیم. پیروزی فهرست امید در مجلس از سوی برخی ناظران آغاز اختلاف اصلاح طلبان با اعتدالیون ارزیابی می شود. آنها معتقدند همانطور که روزگاری بحث عبور از خاتمی توسط برخی اصلاح طلبان ناراضی مطرح شد مجلس دهم آبستن پروژه عبور از روحانی است؟

    شکوری راد: ما بین آقای روحانی و حزب اعتدال و توسعه تفکیک قائل می شویم. عملکرد شخص رئیس جمهور و دولت وی تا کنون خوب بوده است. از این رو هیچ دلیلی برای رویگردانی اصلاح طلبان از ایشان وجود ندارد.

    مگر اینکه استغنای حزب اعتدال و توسعه، منجر به رویگردانی اصلاح طلبان از این حزب و به تبع آن از دولت و شخص آقای روحانی شود. به نظر می رسد آقای روحانی هم متوجه این موضوع است و حساب خود را با حزب نزدیک به خودش یکی نکرده است. پس لزومی ندارد اگر روزی با حزب اعتدال و توسعه به اختلاف برسیم آنرا به دولت یا شخص رئیس جمهور تعمیم دهیم.

    **کابینه روحانی در مجلسی غیرهمسو با دولت بسته شد. از این رو صحبت از ضرورت  ترمیم کابینه در مجلس از مباحث روز است. چنین رخدادی را چقدرمحتمل می دانید؟

    شکوری راد: به همان دلیلی که در سوالتان اشاره کردید ترمیم کابینه ناگزیر رخ خواهد داد. آقای روحانی برخی از افرادی را که انتخاب نخست وی برای پست وزارت بود به خاطر جریان خاص حاکم بر مجلس کنار گذاشت. به طور مثال برای وزارت علوم توفیقی، میلی منفرد و فرجی دانا از سوی ایشان مطرح شد. پس از استیضاح فرجی دانا، رئیس جمهور گفت می خواهد خط مشی وی  در وزارت علوم ادامه یابد. اگر چه جهت گیری آقایان فرهادی و فرجی دانا یکی است ولی صلابت آنها در این جهت به یک اندازه نیست. ضمن احترامی که بنده برای آقای دکتر فرهادی قائلم باید بگویم آن پتانسیلی که فرجی دانا برای ارتقای آموزش عالی کشور داشت در دوره فرهادی به منصۀ ظهور نرسید و متوقف شد. این در حالیست که دکتر فرهادی در هلال احمر بسیار موفق بود و پس از او هلال احمر افت کرد. وزارت علوم را مثال زدم که پرچالش بوده است در حالی که وزاتخانه های دیگری هستند که انتظار تغییر در آنها بیشتر است.

    اکنون دست آقای روحانی برای به کارگیری وزرای توانمندتر برای این نوع وزارتخانه ها باز شده است.  وقتی می تواند کابینه مقتدر و کارآمدتری را در کنار خود داشته باشد. چرا چنین نکند؟!

    ** بخش قابل توجهی از منتخبین مجلس دهم را طیف حامیان دولت تشکیل می دهند. مجلس نهم که بسیاری از آنها حامیان دولت پیشین بودند بر بسیاری از خطاهای قوه مجریه سرپوش گذاشتند بطوریکه از سوی برخی منتقدین وکیل الدوله لقب گرفتند. نگرانی مشابهی هم درباره پارلمان دهم وجود دارد؟! ارزیابی تان چیست؟

    شکوری راد: نه ترکیب غیریکپارچه مجلس فعلی چنین اجازه ای را به نمایندگان می دهد و نه دولت یازدهم دنبال ساختن چنین مجلسی است.

    مجالسی که در دوره های هفتم، هشتم و نهم شکل گرفتند برآیند رای مردم نبودند بخصوص مجلس نهم که تقریبا در غیاب کامل اصلاح طلبان شکل گرفت.

    **این مجلس چه اولویت هایی را باید پیگیری کند؟

    شکوری راد: مشکل بزرگ و اصلی کشور این است که ظرف ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بسیاری از زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی،امنیتی و فرهنگی خود را از دست داد. آنچه تحویل روحانی داده شد کشوری بود که از چارچوب طبیعی خارج شده بود. اولویت اصلی استقرار مجدد در این چارچوب است. دولت طی سه سال گذشته عمدتا در حال آوار برداری و اداره امور جاری بوده است.

    این مشکل کشور. ولی بزرگترین مشکلی که مردم به طور روزمره با آن سر و کار دارند معیشت است. اقتصاد نیاز به رونق دارد و این مهم با صدقه دادن به مردم تحقق نمی یابد. ممکن است شما امروز بتوانید با کمکی فوری، شکم عده ای را سیرکنید اما آنها فردا مجددا گرسنه می شوند. باید کاری برای افراد دست و پا کرد که بتوانند هر روز از طریق دسترنج خود شکم خود را سیر کنند و نان به خانه ببرند. اگر بیکاری رفع شود آرامش و امید به جامعه برمی گردد. وگرنه اقداماتی مانند افزایش مبلغ یارانه ها دردی را دوا نمی کند.

    البته در این زمینه یک چالش در میان نخبگان وجود دارد که آیا رونق اقتصادی مقدم است یا کنترل تورم. کنترل تورم باعث می شود مردم، امروز فشار کمتری را تحمل کنند اما چون رونقی ایجاد نمی شود تنگناهای فعلی سالهای متمادی ادامه خواهد داشت. اما اگر رونق اقتصادی ایجاد شود تورم مقداری افزایش پیدا می کند ولی اشتغال زایی شده و آینده بهتری برای مردم رقم می خورد. به نظر می رسد چنین چالشی در بین دولتمردان نیز وجود دارد. مجلس در این زمینه می تواند نقش مهمی ایفا کند.

    اگر مجلس به کمک دولت بیاید بهتر می توان سیاست های معطوف به خروج از رکود اقتصادی را عملی کرد. لازمه آن هم این است که مجلس نقش واسط بین دولت و مردم ایفا کند تا جامعه به آینده روشنتری برسد.

    ** تحرکات انتخاباتی اصولگرایان مدتی است شروع شده و برخی از افراطیون از تک دوره ای کردن زمان ریاست جمهوری آقای روحانی سخن می گویند…

    شکوری راد: این آرزوی آنهاست. ما نباید تحت تاثیر این حرف آنها قرار بگیریم. اینکه آقای روحانی ظرفیت دو دوره ریاست جمهور شدن را دارد یا خیر؟ به نظرمن،کاملا دارد. ایشان از نظر شخصی چنین قابلیتی را دارد. مخالفان وی معتقدند قبل از اینکه نتایج برجام برای مردم ملموس شود عمر دولت یازدهم به پایان رسیده است. آنها امید دارند مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی از روحانی رویگردان شوند. ولی پایگاه اجتماعی حامیان آقای روحانی بسیار وسیع است. رأی مردم در این انتخابات نشان داد که خواهان تداوم این دولت هستند و حاضرند علی رغم مشکلات از آن حمایت کنند.

    مخالفین دولت از این زاویه از ورود احمدی نژاد به انتخابات سخن می گویند. به نظر من حتی اگر وی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نشود که امیدواریم نشود به خاطر اینکه دروغ هایش برای مردم رو شده  است دیگر رای نخواهد آورد. آنها غیر از احمدی نژاد گزینه قابل طرح دیگری هم ندارند.

    از سویی همانطور که گفتم بدنه اجتماعی اصولگرایان از آنها گسسته است. در همین انتخابات اخیر شاهد اتفاقی مهم بودیم. مردم تهران لیست ۳۰ نفره رقیب را کنار گذاشتند و تمامی فهرست ۳۰ نفره امید را برگزیدند. معمولا تهران کمی پیشرو است و اتفاقاتی که در این شهر می افتد بعد از یکی دوسال در شهرستان ها نیز به وقوع می پیوندند. جامعه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کاری را که امسال در تهران کرد در سطحی وسیع در سراسر کشور عملی خواهد کرد.

    در سال ۹۶ نامزدی رای می آورد که توسط اصلاح طلبان معرفی شده باشد. ضمن اینکه روحانی نیز کیاست و توانمندی خوبی برای جلب آرای مردم دارد. بنابراین فکر می کنم در صورت نامزدی  پیروزی وی قطعی است. اینکه می گویند وی خودش نامزد نمی شود نیز با روحیه ایشان سازگار نیست. ایشان شخصیتی قوی دارد و در مقابل این فشارها پا پس نمی کشد. البته ممکن است کسانی در مقابل به فکر شگردی چون رد صلاحیت بیفتند که تلاش تازه ای نیست. این کار حاصلی که آنها بخواهند ندارد و هزینه ی آن هم قابل پیش بینی نیست.

    ** رئیس جمهور فعلی را رد صلاحیت کنند؟!

    شکوری راد: بله. حتما می دانید که آقای خاتمی برای انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری اش توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. خودشان جرأت اعلام آن را پیدا نکردند تا رهبری مداخله کردند و صلاحیت ایشان مجددا  مورد تایید قرار گرفت.

    آنهایی که پیه رد صلاحیت آقای هاشمی و حسن خمینی را به تن خود مالیدند  و حدود ۶ هزار نفر را در انتخابات اخیر مجلس رد کردند،ابایی از چنین کاری ندارند. البته فکر می کنم در چنین شرایطی رهبری حتما به نفع رئیس جمهوری مداخله می کنند.

     ولی اگر ایشان صلاح ندانستند چنین کاری بکنند، چه؟

    حتی در این شرایط هم با اطمینان می توان گفت شخصی که رد صلاحیت کنندگان روحانی در نظربگیرند رئیس جمهور نخواهد شد. چرا که در انتخابات به دوگونه می توان نظرخود را به کرسی نشاند. نخست اینکه چه کسی انتخاب شود و دوم اینکه چه کسی انتخاب نشود. مردم ما هم در انتخابات اخیر نشان دادند که در هر دو روش مهارت  خوبی دارند.

    **با فرض چنین اتفاقی آیا جبهه اصلاحات گزینه جایگزینی هم برای آقای روحانی دارد؟

    شکوری راد: پرداختن به این بحث ها بسیار زود است. طبیعی است که به عنوان نیروی سیاسی برای هر شرایطی برنامه ای داشته باشیم، اما برای پرداختن به این سناریوها بسیار زود است.

    **  کمتر از یکسال به دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مانده است. به جز انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری که خاتمی رقیب هم عرضی نداشت از سال ۷۶ به بعد تمامی انتخابات ریاست جمهوری کشور به شدت دوقطبی بوده و تبعاتی هم داشته است. به تازگی رهبری  بر پرهیز از دو قطبی شدن جامعه تاکید کردند. به عنوان یک فعال ارشد جریان اصلاحات، چه اقداماتی را برای جلوگیری از رادیکالیزه شدن اقطاب سیاسی و اجتماعی کشور پیشنهاد می کنید؟

    شکوری راد:راهی بهتر از تعامل و گفت و گو نمی شناسم. قطبی شدن جامعه بسیار خسارت بار است چرا که چارچوب ها و انصاف را از بین می برد. گفت و گو و تعامل نباید  فقط  بین اصلاح طلبان، اعتدال گراها و اصولگرایان میانه رو باشد بلکه باید با افراطیون نیز گفتگو صورت بگیرد تا بتوان با آنها نیز اگر نه به هم نظری که حداقل به همدلی یا کاهش تقابل و تخاصم رسید..

    ** در انتخابات اخیر شاهد نارسایی های بارزی در قانون انتخابات بودیم. مشخص نبودن چهارچوب های احراز یا رد صلاحیت، کوتاهی زمان تبلیغاتی نامزدها، روشن نبودن منابع مالی نامزدها و و …. چه تغییراتی باید برای رفع مشکلات قانون انتخابات صورت گیرد؟

    شکوری راد: نقش احزاب باید در این قانون دیده شود که تا کنون دیده نشده است. انتخاباتی که حزبی نباشد همواره از جانب پوپولیست ها در معرض تهدید است. حزب نیروی حد واسط مردم و برگزیدگان آنهاست.حزب، ضامن پاسخگویی است. اینکه نامزدها در ایام تبلیغات وعده هایی را می دهند که بعد از روی کار آمدن خود فراموش می کنند ناشی از غیرحزبی بودن انتخابات است. در صورتیکه در یک انتخابات حزبی، نامزد پیروز باید در مقابل اعضای حزب خود پاسخگو باشد و نمی تواند از قولهایی که به طرفداران حزب داده طفره رود.

    ** آقای رئیس جمهور مدتی پیش بحث برجام ۲ را مطرح کرد و آنرا گفت و گویی میان گروههای سیاسی کشور برای تفاهمی ملی دانست. ارزیابی تان از این موضوع  چیست؟

    شکوری راد: برجام ۲دستیابی به اهداف ملی از طریق گفت و گو است. متاسفانه معیارهای سیاست خارجی و داخلی ما کاملا دوگانه است. آنچه را که در عرصه بین الملل محکوم می کنیم خود در داخل انجام می دهیم و بالعکس. این دوگانگی اعتماد سوز است و مردم را نسبت به حاکمیت بی اعتماد می کند. برجام ۲ رویه ای خلاف این دوگانگی را پیشنهاد می کند. بر طبق آن بر سر موضوعات اساسی و ملی کشور و نظام باید وحدت نظری در داخل ایجاد شود تا امکان اداره بهتر مملکت فراهم آید.

    **پاییز سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمالا با حضور دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات برگزار می شود. هر دو نامزد مواضع تندی را در قبال برجام و ایران اتخاذ کرده اند. پیروزی هر یک از این دو چه تاثیری بر  برجام و رابطه ایران و غرب خواهد گذاشت؟

    شکوری راد: برخلاف جمهوری خواهان که با موضوع ایران هیجانی برخورد می کنند اوباما رویه ای هوشمندانه را در پیش گرفته بود. البته برخی می گویند وی در دشمنی با ایران راسخ تر از جمهوری خواهان بود. البته من این را قبول ندارم ولی معتقدم که رفتار وی بیش از جمهوری خواهان منافع ملی خود آمریکارا تامین کرده است. اوباما با هر نیتی طرف بازی برد- برد با ایران بود که مورد استقبال جمهوری اسلامی نیز قرار داشت. دولت وی با ایران سر میز مذاکره نشست. از سوی دیگر رویکرد آقایان روحانی و ظریف هم  کمک بزرگی به توافقات بین دو کشور کرد. در موقعیت فعلی هر دو کشور احساس برد می کنند.

    ولی اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا چه رویکردی را در قبال ایران و برجام اتخاذ خواهد کرد موضوع مهمی است.  برجام مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است و نقض آن برای طرفین دشوار و پرهزینه است. اما سرعت و کیفیت اجرای آن می تواند دستخوش تغییراتی شود. هر دو نامزد نسبت به ایران موضع سخت گیرانه ای دارند به خصوص ترامپ. این رویکرد آنها دشواری هایی را برای ایران پیش می آورد. هر چند ممکن است منافع آمریکا را هم تامین نکند. اما به هر حال اوضاع به راحتی دوران اوباما پیش نخواهد رفت.

    به نظرم ما اگرچه در دوره ریاست جمهوری اوباما به برجام رسیدیم، اما زمینه کسب امتیازات بیشتر و رفع کدورت های بیشتری با آمریکا به سود منافع ملی وجود داشت که تا حدی از این فرصت ها غافل شدیم. همان طور که دیدیم زمانی در ارتباط با عربستان که ملک عبدالله رویکردهای عقلانی تری داشت، می توانستیم بنای ارتباط بهتر و محکم تری را ایجاد کنیم که متاسفانه در دوره سیاست خارجی ماجراجویانه احمدی نژاد، آن موقعیت سوخت تا رسید به دوره حاکمان نه چندان پخته فعلی عربستان که کار سخت شده است. در سیاست خارجی هم مانند سیاست داخلی باید قدر فرصت ها و موقعیت ها را شناخت و نگذاشت تا به سادگی از کف بروند. دولت اوباما چنین فرصتی برای بسیاری از کشورهای جهان بود.

    ** منتقدان دولت برجام را فاقد هر گونه دستاورد ملموس برای ایران می دانند و معتقدند ایران در تواقفنامه هسته ای فقط  امتیاز داده است؟ تحلیلتان چیست؟

    شکوری راد: نخستین دستاورد برجام تنش زدایی با دنیای خارج بوده است. از این نظر وضعیت کنونی مان قابل مقایسه با قبل از برجام نیست. اما طبعا فرآیند گشایش گره ها و رفع معضلات اقتصادی کشور که بسیاری از آن دردولت قبل بر سر کشور آوار شده بود زمان بر است. ضمن اینکه برجام معاهده ای بین المللی نیست بلکه تفاهمی است که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل به آن ضمانت اجرایی داده است.

    همین الان هم رغبت به سرمایه گذاری خارجی در ایران در رفت و آمدهای مکرر هیات های اقتصادی قطب های اقتصادی دنیا به کشور به وضوح دیده می شود که به مرور شاهد اثرات آن خواهیم بود.

    **و انگیزه مخالفت های داخلی با برجام چیست؟

    شکوری راد: برخی ممکن است که واقعا تحت تاثیر جوسازی ها تصور کنند که برجام خلاف منافع ملی است اما آن کسانی که جوسازی می کنند، عمدتا کسانی هستند منافعشان از ناحیه تحریم از بین رفته است. وقتی تحریم ها برداشته شود آن روندهای فاسد دور زدن تحریم ها بلاموضوع می شود. انگیزه این دسته از مخالفین به خطر افتادن منافع مالی بسیار زیادی است که فقط در شرایط تحریم برایشان قابل دسترسی بود.

    **منتقدان می گویند دولت یازدهم نسبت به دولتهای نهم و دهم گرایش کمتری به رسیدگی به طبقات محروم دارد. آنها رئیس جمهور قبلی کشور را فردی مردمی و طرفدار مستضعفین می دانند؟

    شکوری راد: آقای احمدی نژاد مردمی نبود ولی در مردم فریبی مهارت بالایی داشت. به گونه ای دروغ می گفت که افراد ساده دل فریب او را می خوردند و احساس می کردند حرف دل آنها را می زند.

    آقای روحانی اما به اندازه احمدی نژاد ارتباطات مردمی قوی ندارد که البته یک نقطه ضعف برای ایشان و به خصوص روابط عمومی دولت ایشان است. اما تلاش مجدانه ای برای اقتصاد کشور می کند که طبقات محروم از آن بهره مند می شوند.

    ** و تغییر رئیس صدا و سیما؟

    شکوری راد: اختلافات پشت پرده نقش اصلی را در این موضوع داشته نه مسائلی که بین صدا و سیما و دولت وجود دارد. صدا و سیما نماد بی قابلیتی علی رغم هزینه های بسیار زیاد است.

  • برچسب ها : , , , ,
  • 
    
    آخرین اخبار