:: موج نو :: | تکنولوژی راهگشای ترافیک کلانشهرهاست
امروز برابر است با
qporsesh.com
sheg.ir
sheg.ir
sheg.ir
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه 10 سپتامبر 2014 | کد خبر : 387
  • معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

    تکنولوژی راهگشای ترافیک کلانشهرهاست

    پراید دو میلیونی را ۲۰ میلیون تومان می‌فروشند

    موج نو :: سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در افتتاحیه پنجمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور اظهار داشت: امروزه تکنولوژی راهگشای ترافیک کلانشهرها است.

    n00160978-bبه گزارش موج نو به نقل از ایمنا، سید جعفر تشکری هاشمی در افتتاحیه پنجمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور با بیان این مطلب گفت: مدل های مدیریتی هرمی در دنیا منسوخ شده است و تنها برای کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
    وی با بیان اینکه امروز مدل های مدیریتی مشارکتی، حلقه ای و سازمان های ماتریسی نگاهها را عوض کرده است، افزود: در مدیریت یکپارچه یک نفر در راس ماموریت قرار گیرد و مابقی در تابعیت این مدیریت هستند.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: البته در مدیریت یکپارچه هدف این نیست که یک نفر دستور بدهد و مابقی فرمانبردار باشند در واقع در مدیریت یکپارچه جهت تمام تصمیم گیرندگان در یک سو قرار دارد.
    تشکری هاشمی با بیان اینکه امروز نگاههای بخشی و جزیره ای در دنیا منسوخ شده است، خاطرنشان کرد: مجلس باید اهتمام کند و ساختارهای ایجاد مدیریت یکپارچه را قانون مند کند.
    وی با اشاره به افزایش کلانشهرهای کشور اظهار داشت: افزایش کلانشهرها یک افتخار نیست چرا که این افزایش نشان از مهاجرتشهرهای کوچک ، بی سکونت شدن روستاها و رها شدن زمین های کشاورزی روستاها است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: امروز تعداد کلانشهرها بدون نظام ساختاریافته توسعه یافته است این در حالی می باشد که نمی توان شهرها را بدون برنامه ریزی و ساختار نظام مند مدیریت کرد.
    تشکری هاشمی با بیان اینکه اکنون دنیا به سمت ایجاد حکومت های محلی و تمرکز زدایی حرکت کرده است، اضافه کرد: در این راستا لازم است زمینه استقلال شهرها در تصمیمات محلی و بومی فراهم شود.
    وی با تاکید بر اینکه بدون استفاده از دانش روز نمی توان ترافیک را مدیریت کرد، گفت: چگونه می توان تردد میلیون ها خودروها، افزایش جمعیت و معابر و رویکردهای مختلف را بدون نظام مدیریتی مبتنی بر علم و دانش روز مدیریت کرد.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نمی توان مشکل ترافیک را با خواهش و تمنا و اصول ابتدایی حل کرد، افزود: نمی توانیم با شاید ها به موفقیت دست یابیم بنابراین باید در چهارچوب نظام مبتنی بر علم و دانش دنیا پیش رویم.
    تشکری هاشمی با اشاره به اینکه این چرخه معیوب در کشور باید پایان یابد که اکنون نیز بسیار دیر شده است، تصریح کرد: نمی توان گفت به دلیل عدم کیفیت مراکز معاینه فنی، تاکیدی بر ضرورت داشتن معاینه فنی خودروها نداریم.
    وی با بیان اینکه همه در ایجاد این وضعیت از قانون گذار تا اجرا کننده مقصر هستیم، خاطرنشان کرد: این باعث تاسف است که قانون گذار معافیت ۵ ساله معاینه فنی خودرو را تصویب کرده است در حالی که این قانون با منطق علمی سازگار نیست؟
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: با چشم نمی توان عیوب خودروها را دریافت، معاینه فنی خودروها باید با ابزارها و تکنولوژی روز باید بررسی شود.
    تشکری هاشمی با اشاره به اینکه پلیس با تعداد نیروی کم چگونه می تواند به تمامی تخلفات سطح شهر رسیدگی کند، ادامه داد: لازم است چرخه های معیوب شناسایی و سریعتر برطرف شود.
    وی با بیان اینکه یک مدل برای رفع مشکلات معاینه فنی خودروها پیشنهاد شده است، گفت: در مرحله اول باید تمام مراکز معاینه فنی به سیستم مکانیزه انتقال داده ها مجهز شوند تا شهرداری ها و پلیس راهور به آن دسترسی داشته باشند که این اقدام تنها ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مرحله دوم پلیس باید هر خودرویی که فاقد معاینه فنی باشد جریمه نماید، افزود: ۶ ماه به مراکز معاینه فنی فرصت داده شود تا تجهیزات خود را مکانیزه نمایند.
    تشکری هاشمی با بیان اینکه در مرحله پایانی نیز وزارت نیرو باید سوخت با کیفیت ارائه نماید، تصریح کرد: قیمت یک لیتر بنزین یک هزار و ۸۰۰ تومان است که ۵۰ درصد آن از مردم دریافت می شود اما این سوال مطرح است که چرا سوخت با کیفیت تولید نمی شود؟
    وی خاطرنشان کرد: خودروساز پراید دو میلیونی را ۲۰ میلیون تومان به فروش می رساند در واقع قیمت خودروها را ۳ برابر کرده است اما این سوال مطرح می شود چرا با این وضعیت خودرو با کیفیت تولید نمی کند.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: باید کارخانه خودروسازی که توان تولید خودروهای با کیفیت را ندارند، تعطیل کرد، البته می گویند اگر کارخانه تعطیل شود ۵ هزار نفر بیکار می شوند این در حالی است می توان از محل صرفه جویی سوخت، هزینه این افراد را پرداخت.
    تشکری هاشمی با بیان اینکه اکنون که بخشی از قطعات خودروسازان از خارج تهیه می شود اما باز هم خودرو بی کیفیت تولید می شود، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که خودرو پراید را به تاکسی تبدیل می کنند و این نوعی توهین به مسافر و مردم کشور است که باید با وضعیت سخت سوار بر تاکسی شوند.
    وی با تاکید بر اینکه در موضوع ترافیک به جز معاینه فنی باید دانش روز را نیز به کار گیریم، گفت: اگر لازم باشد باید از بودجه سایر سازمانها نیز کم شود و از تکنولوژی روز برای حل معضل ترافیک استفاده گردد.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه البته پلیس نیز باید آموزش های لازم را در این خصوص ببیند، افزود: این نکته حائز اهمیت است که امروزه تکنولوژی راهگشای ترافیک کلانشهرها است.
    تشکری هاشمی با اشاره به اینکه لازم است در دانشگاهها نیز رشته های مربوط به ترافیک و حمل و نقل تدریس شود، تصریح کرد: ما نیازمند هستیم ساختار یکپارچه در وظایف پلیس راهور و شهرداریها ایجاد شود چراکه ۸۰ درصد از فعالیت های این حوزه مربوط به این دو نهاد است.
    وی خاطرنشان کرد: باید کمیته های تخصصی تکشکیل شود و برای حل مشکلات ترافیک کلانشهرها برنامه ریزی کنیم البته رافع مصوبات دولت و مجلس در این حوزه نیستیم.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: این تصور غلط وجود دارد که افراد ترافیک را به روانی خودروهای شخصی می دانند این در حالی است که این تصور در دنیا منسوخ است.
    تشکری هاشمی ادامه داد: در دنیا در جهت تقویت حمل و نقل عمومی مانند تراموا، مترو، اتوبوس بی.آر.تی، مسیر تاکسی ویژه حرکت کرده اند اما ما در این حوزه عقب افتاده ایم.
    وی با اشاره به اینکه امروز دنیا به رژیم لاغری خیابان ها اهمیت داده اند، گفت: باید این تصورات غلط به تاریخ بپیوندد که خیابان ها و بزرگراههای جدید احداث شود تا خودروها بتوانند به راحتی جولان دهند.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اکنون مشاهده می کنیم که خیابان ها محل پارک خودروها شده این در حالی است که پارک حاشیه ای در دنیا بسیار گران می باشد تا افراد ترغیب به استفاده از پارکینگ شوند.

    تشکری هاشمی تصریح کرد: متاسفانه در ایران قانونی در رابطه با پارک حاشیه ای تصویب شده است که حاتم بخشی کرده و نیم ساعت اول پارک رایگان اعلام نموده است.
    وی با بیان اینکه تصمیات غلط آثار و پیامدهای بالایی دارند، خاطرنشان کرد: بخش کوچکی از آثار و پیامدهای تصمیات غلط را در زمان حال مشاهده می کنیم اما بخش بزرگی از آثار و پیامدها را در ۱۰ سال بعد درک می کنیم.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: صرف آوردن تکنولوژی، خیابان سازی و توانمند سازی پلیس راهور نمی توان بحران ترافیک را حل کرد، چرا که این موضوع دچار بیماری تحت عنوان جهل در مسئله ترافیک است.
    تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ترافیک سه رکن دارد که دو رکن آن شهرداری و پلیس راهور است، ادامه داد: رکن سوم آن آموزش است که متاسفانه در این حوزه اقدامی صورت نگرفته و مشخص نیست که کدام نهاد مسئول این بخش است.
    وی اضافه کرد: ۹۰ درصد از تصادفات در کشور قابل پیش بینی هستند اما به دلیل فرهنگ غلط رانندگی و نداشتن آموزش این تصادفات رخ می دهد.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با آموزش می توان مرگ و میر را کاهش دهیم، گفت: وضعیت ترافیک در سطح کلانشهرهای کشور باعث تمسخر کشورهای پیشرفته شده است، در حالی که می توان با آموزش، فرهنگسازی و بهبود رفتارها این معضل را حل کرد.
    تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه باید شهرها را به سمت حمل و نقل انسان محور ببریم، پیشنهاد داد: از پلیس راهور می خواهیم بر طبق قانون از داوطلبان آموزش دیده برای گزارش تخلف رانندگی استفاده نماید.
    وی اظهار داشت: در این راستا باید واحدی در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ایجاد شود تا افرادی آموزش ببینند تا بتوانند به کمک پلیس بیایند.
    وی ادامه داد:باید مانند دنیا به این سمت حرکت کنیم که برای حل معضل ترافیک از تکنولوژی و گزارش های مردمی استفاده کنیم.

  • برچسب ها : , , , , , , ,
  • 
    آخرین اخبار